Om man köper en ny inombordare eller utombordare idag, så har dom flesta
tillverkarna en
inbyggd standard som heter NMEA 2000.
Den standarden gör att man kan få ut data från motorn till att koppla till t.ex.
instrument.
Tidigare fick man koppla kablar som ström matning, instrument belysning och
givarkablar till varje instrument för att det skulle fungera. Vilket lede till
väldigt mycket kablar under instrumentbrädan.
Men med NMEA 2000 drar man bara en kabel till instrumentet och skall man ha fler
mätare parallell kopplar man instrumenten, det minskar antalet kablar under
instrument brädan.
Varje tillverkare har sina egna instrument som dom vill att man skall koppla
till motorn, vilket kan leda till en hög kostnad på instrument om man vill ha
alla funktioner som finna att tillgå.
Logg instrumentet kräver att det finnas ett paddelhjul på t.ex. akterspegeln
eller en GPS som kan sända data strängar på hur fort man kör.
Om man då redan har ett ekolod med paddelhjul och en GPS, så kan det kännas
kostsamt att behöva sätta det dubbla givare.
Jag kommer därför göra en test med att koppla ihop den gamla standaren NMEA 0183
som finns i dom flesta GPS och ekoloden, med nya standarden NMEA 2000
Test med att koppla ihop följande produkter kommer att utföras.
Tyvärr är det försenat, då NMEA 2000
konverteringen hade problem i NDC-2-B.
Men nu kommer en nu produkt som skall fungera, den kommer att testas
istället.
Actisense NGW-1
Evinrude
E-tec 175 hk motor.

Lowrance digitala instrument
LMF-400 och
LMF-200 med
NMEA 2000.
Läs mer om LMF-400.
 
Evinrude´s I-command serie
har två olika typer instrument en digital och en som ser analog ut, båda
använder sig av NMEA 2000 standard. Den digitaldisplay tillverkas av Lowrance och är samma
typ av
instrument som LMF-400.
En skillnad är att man tar emot felkoder från Evinrude E-tec
vilket inte LMF-400 gör.
PDF dokument:
I-Command Digital Parts & Wiring Info
I-Command Digital User's Guide
I-Command Digital Installation Guide
(2007)

Den mer analog liknade serien har ett klasiskt
utseende men med en liten digital display i
varv / logg instrumentet. PDF dokument
I-Command Info / Order Form
I-Command Classic Users Guide
I-Command Classic Installation Guide

Garmin
GPSMAP 178C har både
GPS och Ekolod i samma instrument, kopplat till den en akterspegelsgivare med
paddelhjul, djup och temp.

Actisence NMEA data combinder
NDC-2-B har 4st NMEA 0183 ingångar som konverteras till samt en
RS232 port att koppla till PC.

Actisence NMEA 2000 gateway
NGW-1 gör det möjligt att konvertera
NMEA 0183 data till NMEA 2000 och tvärt om.

Test nr.1
Att Koppla två NMEA 0183 enheter till varsin port på NDC-2B och se om datat blir
kombinerat.
En Garmin GPS 12 kopplas till NMEA 0183 ch1 och en Garmin Fishfinder 160
Blue till NMEA 0183 ch2 på NDC-2-B. En dator kopplas till RS232 porten på NDC-2-B, som sen kör Seaclear sjökorts
program. Det fungerar
Seaclear tar emot GPS longitud och latitud samt speed (SOG) samt djup från
Fishfinder. Om GPS signalen försvinner så vissas speed (SOW) istället från i Garmin Fishfinder 160 Blue. Vid närmare titt på data som Seaclear tar emot från NDC-2-B finns även
data som vatten temperatur.
Test nr. 2
Att koppla in NDC-2-b till LowranceNET (NMEA 2000)
via NGW-1och se om GPS,
djup och temp visas i LMF instrumenten.

Test nr. 3
Att koppla in NDC-2-b till I-commands NMEA 2000 nätverk
via NGW-1, t.ex. det nedan och se
om GPS, djup och temp visas i logg instrumentet.

|