Om man köper en ny inombordare eller utombordare idag, så har dom flesta tillverkarna en inbyggd standard som heter NMEA 2000.
Den standarden gör att man kan få ut data från motorn till att koppla till t.ex. instrument.

Tidigare fick man koppla kablar som ström matning, instrument belysning och givarkablar till varje instrument för att det skulle fungera. Vilket lede till väldigt mycket kablar under instrumentbrädan.
Men med NMEA 2000 drar man bara en kabel till instrumentet och skall man ha fler mätare parallell kopplar man instrumenten, det minskar antalet kablar under instrument brädan.

Varje tillverkare har sina egna instrument som dom vill att man skall koppla till motorn, vilket kan leda till en hög kostnad på instrument om man vill ha alla funktioner som finna att tillgå.
Logg instrumentet kräver att det finnas ett paddelhjul på t.ex. akterspegeln eller en GPS som kan sända data strängar på hur fort man kör.

Om man då redan har ett ekolod med paddelhjul och en GPS, så kan det kännas kostsamt att behöva sätta det dubbla givare.
Jag kommer därför göra en test med att koppla ihop den gamla standaren NMEA 0183 som finns i dom flesta GPS och ekoloden, med nya standarden NMEA 2000

Test med att koppla ihop följande produkter kommer att utföras.

Tyvärr är det försenat, då NMEA 2000 konverteringen hade problem i NDC-2-B.
Men nu kommer en nu produkt som skall fungera, den kommer att testas istället.
Actisense NGW-1

Evinrude E-tec 175 hk motor.
                         

Lowrance digitala instrument LMF-400 och LMF-200 med NMEA 2000.
   
Läs mer om LMF-400.
                                               


Evinrude´s I-command serie har två olika typer instrument en digital och en som ser analog ut, båda använder sig av NMEA 2000 standard.
    Den digitaldisplay tillverkas av Lowrance och är samma typ av instrument som LMF-400.
    En skillnad är att man tar emot felkoder från Evinrude E-tec vilket inte LMF-400 gör.

    PDF dokument:
   
I-Command Digital Parts & Wiring Info
   
I-Command Digital User's Guide
    I-Command Digital Installation Guide (2007)
   


    Den mer analog liknade serien har ett klasiskt utseende men med en liten digital display i
    varv / logg instrumentet.
    PDF dokument
   
I-Command Info / Order Form
   
I-Command Classic Users Guide
    I-Command Classic Installation Guide
   


Garmin GPSMAP 178C har både GPS och Ekolod i samma instrument, kopplat till den en akterspegelsgivare med paddelhjul, djup och temp.
           
GPSMAP 178C
Actisence NMEA data combinder NDC-2-B har 4st NMEA 0183 ingångar som konverteras till  samt en RS232 port att koppla till PC.
                                               
NMEA Multiplexer / Combiner NDC-2 (internal) Hi-Res picture

Actisence NMEA 2000 gateway NGW-1 gör det möjligt att konvertera NMEA 0183 data till NMEA 2000 och tvärt om.
                                               



Test nr.1

Att Koppla två NMEA 0183 enheter till varsin port på NDC-2B och se om datat blir kombinerat.

En Garmin GPS 12 kopplas till NMEA 0183 ch1 och en Garmin Fishfinder 160 Blue till NMEA 0183 ch2 på NDC-2-B.
En dator kopplas till RS232 porten på NDC-2-B, som sen kör Seaclear sjökorts program.
Det fungerar Seaclear tar emot GPS longitud och latitud samt speed (SOG) samt djup från Fishfinder.
Om GPS signalen försvinner så vissas speed (SOW) istället från i Garmin Fishfinder 160 Blue.
Vid närmare titt på data som Seaclear tar emot från NDC-2-B finns även data som vatten temperatur.


 

Test nr. 2

Att koppla in NDC-2-b till LowranceNET (NMEA 2000) via NGW-1och se om GPS, djup och temp visas i LMF instrumenten.

Test nr. 3

Att koppla in NDC-2-b till I-commands NMEA 2000 nätverk via NGW-1, t.ex. det nedan och se om GPS, djup och temp visas i logg instrumentet.